به بهانه تغییر شکل «میدان نوستالژی «اطلسی یزد» به چهار راه:
تغییر «میدان های» خاطره انگیز یزد به «تقاطع» معضل ترافیک را حل می کند؟
تبدیل میدان جانبار (اطلسی) به تقاطعی با چراغ راهنما، تصمیمی بود که در راستای کاهش بار ترافیکی آن محدوده گرفته شد هر چند این طرح با مخالفت شورای اسلامی شهر یزد نیز روبه رو شد به طوریکه عزیزالله سیفی رئیس شورای اسلامی شهر یزد در این باره گفته بود: «نظر برخی از اعضای شورای شهر این است که به صورت آزمایشی، میدان به همین شکل باقی باشد اما به چراغ راهنما مجهز گردد و میدان حذف نشود تا مشخص شود که پاسخگو هست یا نه و اگر پاسخ نداد آن موقع چاره دیگری اندیشه کنند.» اما در نهایت رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای شهر یزد از تبدیل میدان جانباز (اطلسی) به چهارراه ضمن حفظ فضای سبز موجود خبر داد و دلیل عدم اجرای طرح شورای شهر نیز مسکوت باقی ماند.
هرچند اصلاح هندسی بسیاری از میادین اصلی با وجود توسعه شهر یزد ضروری به نظر می رسد اما مخالفان این طرح، میدان اطلسی را نمایانگر حس نوستالژیک شهر می دانستند و با تبدیل آن به چهارراه مخالف بودند که علی ایها الحال اصلاح هندسی این میدان در شهر با حفظ فضای سبز آن آغاز شده و تا این لحظه به پیشرفت فیزیکی خوبی نیز رسیده است.
نکته قابل توجه اما نحوه اجرای این پروژه است؛ این میدان که اتصال دهنده چهار محور اصلی محدوده صفاییه می باشد از اواسط مردادماه آغاز شده و بار ترافیکی را به تمام محدوده منتقل و صدای اعتراض شهروندان را درآورده بود به طوریکه طرحی که می بایست معضل ترافیک را رفع نماید، ترافیک را در سطح شهر گسترش داده و عرصه را بر شهروندان تنگ کرده بود.
به طورکلی مدت زمان اجرای پروژه های شهری در یزد بسیار زیاد است اما در محوری که یکی از اصلی ترین مسیرهای شهر یزد به حساب می آید، طولانی شدن زمان پروژه با بستن تمامی مسیرهای آن قابل قبول نبود به ویژه پروژه ای که نهادهای مختلف خواستار انجام آن به قید فوریت بودند. هرچند همواره طولانی بودن مدت زمان پروژه های عمرانی در شهر یزد مورد انتقاد شهروندان بوده است.
کارشناس ارشد معاونت معماری و شهرسازی شهرداری یزد نیز در این خصوص به خبرنگار بشارت یزد گفت: پروسه اصلاحات پروژه های ترافیکی استان علاوه بر آنچه در دید ناظران هویدا است نیاز به هماهنگی های بین دستگاهی در حوزه های مختلف تاسیسات شهری و به ویژه تاسیسات زیر زمینی(برق، آب، تلف و گاز) دارد که می تواند به مدت زمان اتمام آن بیافزاید.
«مهدی قاضی نسب» افزود: در این پروژه فرم اصلی میدان از شکل منحنی یا بیضوی به شکل دو مثلث تبدیل خواهد شد و این تغییر شکل و فرم، زمان خاص خود را می طلبد و همچنین نگه داری از درختان و تک درختان موجود برای حفظ آن در طرح اصلاحی ترافیکی اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل این پروژه نسبت به سایر پروژه هایی که فاقد درختان و فضای سبز می باشد با چالش های بیشتری روبه رو است اما به نظر می رسد شهرداری یا پیمانکار پروژه می توانست با حداکثر بهره وری از زمان موجود و همچنین تقویت کارشناسان، مهندسین و پیمان کاران جزء و افزودن تجهیزات و ماشین آلات در چند فاز و مرحله همزمان و بهره گیری از پیمانکاران متعدد این مدت زمان را کاهش دهد.
وی در ادامه انتقادی را نیز به این تصمیم با نگاهی به کیفیت فضایی شهری وارد ساخت و بیان داشت: در حوزه شهرسازی نباید صرفا نگاه به موضوع ترافیک باشد زیرا این نگاه منجر به فائق آمدن خودورها و زندگی ماشینی در قیاس با حضور انسان هاست و با توجه به سابقه ذهنی شهروندان، آنچه در اذهان مردم خواهد ماند خاطرات و تجربه زیست شهری است که مردم از میدان اطلسی از دهه های گذشته تاکنون داشته اند و تخریب آن به نوعی تخریب هویت محسوب می شود.
به گفته وی؛ این پروژه ابتدا بنا بود که به صورت زیرگذر اجرایی شود که به نظر می رسید تصمیم درست تری بود زیرا میدان اطلسی یزد بخشی از هویت صفاییه و به طور کلی شهر یزد بود و اکنون به جای تقویت عناصر انسان ساز در فضای شهری میدان، این عناصر روز به روز در حال تضعیف شدن است.
قاضی نسب در نهایت خاطرنشان کرد: انتقاد قابل طرح این است که برای پروژه های اینچنینی باید به جایگاه انسان توجه بیشتری نمود و پروژه کنونی از نظر طراحی مبلمان شهری و نیز عناصر و المان های معماری ناقص است و اکنون رفع ترافیک با نگاه صرف هندسی و سازه ای در سطح دنیا نیز منسوخ شده است و در این راستا باید ضمن رعایت اصول معماری انسانی با ظرافت بیشتری به کیفیت فضایی شهر توجه داشت.